U dinamičnom i razvijenom privrednom okruženju preduzeće može da stekne konkurentsku prednost efikasnim upravljanjem izvorima finansiranja. Jedan od načina na koji kompanija može brzo doći do likvidnih sredstava i to bez ličnog zaduživanja je putem faktoringa – prodajom potraživanja koja ima prema trećim licima

Proizvod je izuzetno popularan među malim i srednjim kompanijama, ne samo da obezbjeđuje likvidnost, već i konkurentsku prednost u prodaji proizvoda i usluga jer se kupcima mogu ponuditi duži rokovi plaćanja.

Sama riječ factoring potiče od latinskog glagola “facio” što znači “onaj koji čini” stvari za račun drugih. Najjednostavnije rečeno, faktoring predstavlja finansijski instrument kojim faktor (banka ili specijalizovana kompanija) finansira preduzeća na osnovu budućih (nedospjelih) potraživanja proisteklih iz prodaje robe ili usluga na domaćem ili inostranom tržištu.

Kako je nastao faktoring?

Smatra se da je faktoring jedan od najstarijih oblika finansiranja trgovine. Neki oblici faktoringa su prvi put korišćeni u drevnoj Mesopotamiji za vrijeme cara Hamurabija u II vijeku prije nove ere.

Ono što se pouzdano zna je da je bio prilično razvijen u XIII vijeku u Engleskoj, kod takozvanih komisionih poslova u kojima je agent posredovao između prodavca i kupca u trgovini vunom. Kasnije se proširio i na druge djelatnosti. U današnje vrijeme, pored banaka, postoje i razne specijalizovane faktoring kuće koje nude ove usluge.

Faktoring na primjeru

  • 1. Kompanija A želi da proda svoje potraživanje koje ima prema kupcu svojih proizvoda i usluga.
  • 2. Faktor (banka ili specializovana kompanija ) analizira predmetni posao i odlučuje da otkupi potraživanje.
  • 3. Potpisuje se trojni ugovor između prodavca, kupca i faktora o prenosu potraživanja na Banku – cesija.
  • 4. Faktor vrši isplatu fakturisanog iznosa umanjenog za diskont (kamatu koja je proizvod svođenja potraživanja na današnju vrijednost) i naplaćuje naknadu za obradu zahtjeva.

Zavisno da li je u pitanju regresni ili bezregresni faktoring, otvoreni ili skriveni, uz diskont ili avans I sl. postoje razni modaliteti u prethodnom postupku.